Blog RSS Feed

Peter Havik | Beleggingsanalist

Avnet publiceert eindejaarscijfers FY19

Het Noord-Amerikaanse Avnet (NYSE: AVT) publiceerde onlangs de cijfers voor het 4e kwartaal van FY19, alsmede de eindejaarscijfers voor FY19 (t/m 30/6). De kwartaalomzet noteerde conform verwachting USD 4,7 miljard, een kleine 8% lager dan vorig jaar. Over het gehele boekjaar mocht AVT een omzet van USD 19,5 miljard bijschrijven, en dat was iets hoger dan FY18. Omdat er over het 4e kwartaal een zogeheten goodwill impairment expense van USD 137 miljoen in de boeken werd verrekend noteerde de operationele inkomsten een verlies van -USD 30 miljoen. Dit kwam overeen met een verlies per aandeel van -USD 0,33. Als we deze eenmalige boekhoudkundige post niet meerekenen waren de operationele inkomsten USD 156 miljoen met een winst per aandeel van USD 0,95.

Over het gehele boekjaar werd een netto winst van USD 176 miljoen geboekt met een winst per aandeel van USD 1,61. Deze cijfers lagen flink wat hoger dan FY18 toen er nog een verlies van USD 156 miljoen werd geboekt. Het bedrijf wist gedurende FY19 meer dan USD 591 miljoen aan contanten te genereren (free cash flow), en kocht daarnaast 13 miljoen eigen aandelen op. De schuldpositie werd met USD 354 miljoen verminderd.

  Lees verder
Peter Havik | Beleggingsanalist

Schaeffler publiceert tegenvallende halfjaarcijfers

Het Duitse Schaeffler AG (Xextra: SHA) publiceerde onlangs de halfjaarcijfers voor FY19, en net als veel bedrijven in de autoindustrie heeft Schaeffler het moeilijk. Met EUR 7 miljard was de omzet 2% lager dan HY18. Dat valt nog mee. Maar met EUR 483 miljoen lag de EBIT beduidend lager dan vorig jaar (EUR 773 miljoen), en ook de netto inkomsten moesten met EUR 273 miljoen flink inleveren t.o.v. HY18 (EUR 506 miljoen). Halverwege FY19 noteert de winst per aandeel EUR 0,42 (HY18; EUR 0,77).

Net als eind vorig jaar is het lichtpuntje op dit moment Schaeffler's Industrial segment. Deze divisie richt zich op de ontwikkeling en productie van allerhande kogellagers, rollagers, radiaallagers, spanlagers, etc. voor uiteenlopende sectoren als luchtvaart, olie- en gas, windmolens, elektra, spoorwegen, en zware industrie. De Automotive divisies van het bedrijf, OEM en Aftermarket moeten het evenals vorig jaar ontgelden. Met name in Europa en China is de vraag naar auto's op dit moment zwak. Om dit te adresseren zal het bedrijf z'n uitgaven nog verder moeten teru

  Lees verder
Peter Havik | Beleggingsanalist

FY2019 verloopt moeizaam voor American Axle

Het Noord-Amerikaanse American Axle (NYSE: AXL) publiceerde onlangs de cijfers voor het 2e kwartaal van FY2019, en die vielen tegen. In Azië, en met name China is de vraag naar onderdelen voor motoren en transmissies flink gedaald. En dat is aan de cijfers goed te zien. De omzet noteerde USD 1,70 miljard (Q1 FY18: USD 1,9 miljard) met een EBITDA van USD 266 miljoen (Q1 FY18: USD 348 miljoen). De netto inkomsten kwamen uit op USD 52,5 miljoen met een winst per aandeel van USD 0,45 (Q1 FY18: USD 151 miljoen; USD 1,30 per aandeel).

Gelet op de tegenvallende cijfers heeft het management de eerder afgegeven verwachtingen voor FY19 van het 1e kwartaal naar beneden bijgesteld. AXL verwacht nu een jaaromzet tussen de USD 6,9 miljard - USD 7 miljard (dit was USD 7,3 miljard - USD 7,4 miljard), met een EBITDA van USD 1,05 miljard - USD 1,1 miljard (dit was USD 1,2 miljard - USD 1,25 miljard). De vrijekasstroom zal rond de USD 250 miljoen uitkomen (dit was USD 340 miljoen - USD 400 miljoen).

Als gevolg van de ontwikkelingen in de mondiale autosector heeft American Axle het overduidelijk moeilijk. De koers van het aandeel zakte in 6 maanden tijd meer dan 60%.

American Axle is een voortzetting van de voormalige Driveline & Metal Forging activiteiten van General Motors, en werd in 1999 als zelfstandig bedrijf aan de NYSE genoteerd. Het bedrijf richt zich op de ontwikkeling en fabricage van alle benodigde systemen en onderdelen die een voertuig nodig heeft om de energie van de motor (verbranding of elektrisch) over te brengen naar het wegdek. Het bedrijf wordt momenteel voor USD 6,17 per aandeel verhandeld.

Peter Havik

  Lees verder
Peter Havik | Beleggingsanalist

Sterk halfjaar voor Prysmian Group

's Werelds grootste kabelfabrikant voor de energiesector en telecombedrijven, de Italiaanse Prysmian Group (Milaan: PRY), publiceerde deze maand de cijfers voor de 1e helft van FY19. En die waren prima in orde. De netto omzet noteerde EUR 5,85 miljard, en dat is een organische groei van +2% in vergelijk met een jaar geleden. Met name in Noord-Amerika (+5%) deed het bedrijf goede zaken. De EBITDA steeg maar liefst 26% YoY en kwam uit op EUR 521 miljoen. En ook de winst (EUR 192 miljoen) presteerde sterk met een verdubbeling YoY.

De grootverdieners waren Telecom (+8%) en Energy & Infrastructure (+3.1%). In de eerste helft van het jaar haalde Prysmian voor EUR 1,1 miljard aan nieuwe orders binnen. De EBITDA verwachting voor FY19 blijft gehandhaafd op EUR 950 miljoen - EUR 1 miljard.

  Lees verder
Peter Havik | Beleggingsanalist

Solvay publiceert cijfers voor 2e kwartaal en halfjaar 2019

Het Belgische Solvay SA (Brussel: SOLB) publiceerde begin deze maand de cijfers voor het 2e kwartaal (en halfjaar) van FY2019, en die waren conform verwachting. De kwartaalomzet noteerde EUR 2.65 miljard en dat lag 2% hoger dan een jaar geleden. De halfjaaromzet noteerde EUR 5,22 miljard, en dat is 2,6% hoger dan een jaar geleden. De EBITDA noteerde met EUR 624 miljoen -3% lager dan een jaar geleden. En ook halverwege het jaar laat de EBITDA met EUR 1,2 miljard een lichte daling zien van -0,5% t.o.v. een jaar geleden. De winst per aandeel daalde in het 2e kwartaal met -5,5% in vergelijk met Q2 FY18. Maar met EUR 5,89 ligt de winst per aandeel voor de eerste 6 maanden +4,4% hoger dan HY18.

  Lees verder