In Omaha op zoek naar Warren Buffett RSS Feed

01-05-2013

De komende dagen zal ik op deze blog dagelijks mijn ervaringen schrijven over mijn ervaringen in Omaha.

Dag 1
Vrijdag mocht ik eindelijk naar Omaha in Nebraska. Ik wist niet wat ik me ervan moest voorstellen. Slechts een keer eerder ben ik in Amerika geweest en dat was in New York. Deze stad heeft een enorme indruk op me achtergelaten, zeker na het zien van Wallstreet. Nu mag ik naar de stad van Warren Buffett, dus de verwachtingen zijn hoog gespannen. De trip blijkt een lange reis te zijn. Om 6 uur sta ik s’morgens op om vervolgens om 06.45 uur de trein te pakken naar Amsterdam, waar ik gelukkig zonder vertraging om 9.15 uur arriveer. Daarna is het voor mij wachten totdat het vliegtuig om 11.45 uur vertrek naar Minneapolis. Een 9 uur durende vlucht geeft me alle gelegenheid om het boek mr. Buffett te lezen. Geland in Minneapolis moet ik overstappen op het vliegtuig naar Omaha. Helaas kom ik tot de conclusie dat ik tussen de vluchten door ruim 8 uur moet wachten. In deze 8 uur heb ik me verdiept in het boek The behavioral gap. Een boek van Carl Richards, een columnist van de New York Times. Zijn wekelijkse blog wordt maar liefst gelezen door 1 miljoen mensen. Gezien mijn vermoeidheid ben ik blij dat ik over een Nederlandse versie beschik, deze vertaling is gedaan door Robert van beek, een Financial planner. Ik kwam Robert van Beek onlangs in Wenen tegen tijdens een conferentie van Morningstar. Na een leuk contact beloofde hij me het boek op te sturen. Vlak voor mijn trip kreeg ik het boek dan ook gesigneerd toegestuurd. Zijn enthousiasme over het onderwerp zorgde dat ik dit boek zonder al te veel na te denken snel in mijn koffer stopte. Achteraf sluit het thema goed aan op mijn trip naar Omaha. In het boek staan de valkuilen van beleggers beschreven. Met leuke sketches worden deze in beeld gebracht en in een aantal situaties herken ik mijn klanten en mezelf erin: Sell low en buy high. Op de momenten dat de aandelen ‘hot’ zijn, willen beleggers deze aandelen kopen en dat juist tegen een hoge prijs. Terwijl men juist de aandelen wil verkopen op een moment dat er alweer eens voor de afwisseling negatief nieuws wordt gemeld op RTLZ en de koers inmiddels is gezakt. Beleggers hebben sowieso niet de rust om stil te blijven zitten en denken altijd te moeten handel omdat ze bang zijn om de boot te missen. Ze worden door alle media gevoed met berichten die een negatieve impact hebben op hun beleggingsresultaten. Ze worden onrustig omdat men meent alle informatie te moeten verwerken die ze voor hun kiezen krijgen. Ze denken de gouden tip te hebben wanneer ze een aandeel op business update horen of wanneer ze iets over een aandeel lezen op een van de vele nieuwsbrieven die per mail worden gestuurd. En dit staat juist allemaal in schril contrast met Value Investing oftewel waarde beleggen. Hierbij gaat het om een aandeel dat ondergewaardeerd is ten opzichte van de intrinsieke waarde. Je koopt een aandeel dat in de aanbieding is, netzoals je gebruikt maakt van een aanbieding in een winkel. Je blijft rustig zitten en op het moment dat de koers van het aandeel hoger is dan de intrinsieke waarde verkoop je het pas.
Ondertussen dat ik mijn gedachten hierover laat gaan, mag ik nog een uurtje in het vliegtuig naar Omaha stappen. Op het vliegveld haal ik snel mijn huurauto op, een grote Amerikaanse auto. Een automaat en dat is even wennen, want bij het weg rijden trap ik met links op het rempedaal en sta onmiddellijk stil. Op de autosnelweg schuren de auto’s links en rechts langs me, terwijl ik vermoeid de weg probeer te vinden. Al snel kom ik erachter dat je vaak niet op groen hoeft te wachten om rechtsaf te slaan. Eindelijk om 24 uur locale tijd en dus 25 uur later arriveer ik in mijn hotel in Omaha. Ik check in en ben blij dat ik in bed lig.